Mitt sim-kort är aktivt men internet fungerar inte. Vad gör jag?
Det kan finnas flera anledningar till varför internet inte fungerar trots att sim-kortet är aktivt och du kan ringa med det.
Här ger vi dig lite tips på hur du kan hantera det.
Tips 1 – Starta om enheten
Testa att starta om enheten. Ibland kan det vara så lätt som att bara stänga av och sätta på mobilen (och var noga med att klicka på ”stäng av” och inte ”starta om”).
Tips 2 – Aktivera Flygplansläge
Testa att aktivera och sedan inaktivera flygplansläge. Detta gör du genom att:
- Öppna appen Inställningar och tryck på Nätverk och internet eller Anslutningar
Flygplansläge. Vad alternativet heter beror på vilken enhet du använder.
- Aktivera Flygplansläge.
- Vänta i tio sekunder.
- Inaktivera Flygplansläge.
- Kontrollera om anslutningsproblemen är lösta.
Tips 3 – Kontrollera simkortet
Kontrollera att simkortet är isatt på korrekt sätt. Ibland kan det glappa eller kanske sitta åt fel håll.
Tips 4 – Uppdatera programvara
Kontrollera att enheten har alla de senaste uppdateringarna. Detta gör du genom att gå till appen Inställningar och gå till antingen System > Systemuppdatering eller Programvaruuppdatering. Namn kan skilja sig åt beroende på enhet. Kontrollera att du har den senaste uppdateringen installerad.
Tips 5 – Kontrollera mobilnätsinställningar
Ibland händer det att inställningarna för mobildata inte aktiveras som de ska när sim-kortet aktiveras. Då krävs det att du kontrollerar inställningarna manuellt.
Spara och kontrollera om mobildata fungerar.
Gå till Inställningar > Nätverk och Internet
